hiking

Publicerat i: Bortom, Fotografi 2015, berg, djupvallsdalen, elinamarike, fantastiskt, fjällen, fjällräven, fjällstation, flatruet, fotografera, fotografi, funäsdalen, funäsdalsberget, funäsfjällen, guldtur, helags, hiking, instagram, juli, kallt, kamera, kariknallen, kläppen, mittåkläppen, mountain, natur, nikon, norge, north bend, otroligt, regn, renar, rmundberget, sami, skog, snö, sol, solnedgång, sommar, sommarlov, sweden, tänndalen, utsikt, vandra
Hej, här kommer mitt fjällen inlägg! Alltså jag och min mor åkte till Funäsdalen för att vandra! Jag tänkte att jag nu skriver en lista på grejerna vi gjorde så att det ska vara lättare att få en överblick. Så nu kommer alltså listan:

Dag 1: vi kommer fram till Funäsdalen vid lunch tid och checkar sedan in oss i en liten och gulligt fjällstuga i tänndalen. Därefter åker vi in till Funäsdalen och tar gondolen upp till toppen av Funäsdalsberget. Väl där så börjar det att spö regnar men det gör inget för vi har regn kläder med oss. Från toppen så börjara vi sedan att vandra ner och går med det gultur 5 som är ca. 9 km lång.

Dag 2: vi åkte från Tänndalen över Bruksvallarna fram till Djupdalsvallen. Därifrån så kan man sedan gå upp på Mittåkläppen eller så kan man göra som vi och ta guldtur 3 Gruvturen. Vädret var helt okej men det var dåligt skyltat och vi gick till och med lite vilse ett tag.

Dag 3: vi åkte över Bruksvallarna fram till Rockvallen där vi sedan tog guldtur 16 upp till Kariknallen. Det var en fantastiskt utsikt och det låg till och med lite snö där vi såg en barnfamilj åka pulka. Men dessvärre så var vädret inte så bra och vi frös nästan hela vägen.

Dag 4: vi klev upp tidigt och åkte sedan över Flatruet genom Ljungdalen fram till kläppen. Där parkerade vi för att vi sedan skulle vandra upp för Helags! Fram till Helags fjällstuga var det 12 km och sedan yttligare 6 km upp till toppen. Vädret var fantastiskt och vandringen måste ha varit den häftigaste jag någonsin gjort! För den helen så har Helags utsetts för Världens tredje bästa topptur av National Geographic! Och denna tittel förtjärnar verkligen Sveriges sydligaste glaciär med en höjd på 1796 m.ö.h! Vandringen både fram och tillbaka är sammanlagt ca. 35 km lång och tog oss med bra många fika pauser 13 timmar. Om du någon gång har chansen att gå upp för Helags så gör det för det är helt otroligt och förtjärnar verkligen namnet som "det heliga berget"!

Det var alltså min fjällen vecka! Jag skulle kunnat skriva så mycket mer och målat upp fantastiska vyer, men en bild talar mer än tusen ord.
Hoppas ni har haft en underbar sommar! Puss och kram, Elina :)

Gondolen upp till Funäsdalsberget i regnet.

Utsikt från Funäsdalsberget.

Vandringen ner från Funäsdalsberget.

Anderssjöåfallet i Tänndalen.

Vattenfallet.

Otroligt fint!

Mittåkläppen.

En av gruvorna men gick förbi på Gruvleden.

Uppe vid gruvorna.

Utsikten från Kariknallen.

Bänk vid stupet.

Där borta vis snön åkte folk pulka, i juni!

Vägen ner gick genom en björkskog.

Nu åkter vi över Flatruet påväg till Helags!

Här har vi jätten, Helags!

Stigen fram till Helags fot.

Utsikten upp mot Helags från fjällstationen.

Helags!

Otroligt stenig väg upp men en fantastiskt utsikt!

Den eviga isen, Glaciären!

Snövandring i Juli!

Det var toppbestigningen.

Nu är vi påväg tillbaka till bilen som ståg cirka 13 km ifrån oss på andra sidan av ett berg och genom en dal!

Och denna bild toppar verkligen slutet på en helt fantastiskt dag. En underbar rosa/röd solnedgång över Helags och Predikastolen som man kunnde se från Flatruet!

Jaha detta är alltså sista bilden från en vecka som jag sent kommer att glömma  i Funäsfjället!