DIY påskägg

Publicerat i: Dag för dag 2015, 50-tal, dekorera, design, diy, do it youself, godis, gör det själv, kul, mönster, personligt, pinterest, påsk, påskägg, recept, spritpenna, tapetklister, vår, ägg, älskar
Hej! Här kommer det ett litet DIY inlägg där jag gör en ägg-makeover!

Du behöver:
-Tapetklister (du kan också göra egen, då behöver du 4dl vatten, 1/2 dl socker, 1 1/2 msk potatismjöl. Googla på de så hittar du nog bra recept på det.)
- Påskägg, alltså sådan som man bruka fylla med godis.
- Underlag, jag hade en gamal sko-katong.
- Paper, jag valde att ta bruna brev omslag. Eftersom att jag gillar den bruna färgen, men man kan i stort sätt ta vad som helst.
- Spritpenna, jag hade en i vit.

Så här gör du:
Börja med att ta fram ditt tapetsklister/gör ditt tapetklister. Sedan tar du fram ett slags underlag där du kan kladda runt tapetklister på. Riv sönder ditt valda paper i ca. 2x2 cm stora bitar. Du behöver rätt så mycket så det är bra att ha det klart innan du har händerna fulla med klister. Efter det så tar du fram ena halvan av ditt ägg och börja tapisera det. Var någran med att inte pappret sticker över kanterna för mycket, för då är det svårt att få bort sedan då det har torkat. När du är klar med båda halvorna låter du dem torka (jag rekomenderar med att låta dem torka över natt, men 5-6 timmar räcker nog också.) När de är torra kan du nu börja dekorera ditt/dina ägg. Jag valde att göra något slags mönster med bågar och sträck, det blev lite si så där. Jag rekommenderar att göra något lite enklare mönster ifall du använder spritpenna för det ja... blev sem det blev. Nu är du klar med sitt personliga och hangjorda ägg perfekt för påskgodiset!
Puss o kram, Elina :)



Så här blev för övrigt min andra påskägg som är då vanliga ägg med lite målningar. Vi hittar alltså ett 50-tals art deco ägg, ett ägg med blodapelsiner och ett #tb 2013 galaxy ägg: